בסיפור מרגש, בועז בן עמי, מורה מגבעת שמואל, משתתף בחוויה הקשה של עדות ירידת תלמידתו בת אל. בן עמי מפרט את המסע קורע הלב, מצייר תמונה חיה של מאבקה של בת אל, ההשפעה על חבריה לכיתה וההשפעה העמוקה עליו באופן אישי.

"לא הצלחתי להציל אותה": הייאוש חסר האונים של בן עמי

בועז בן עמי, מורה מסור מגבעת שמואל, חולק את סיפורו קורע הלב של עד למותה הטראגי של תלמידתו בת אל. כשדמעות זולגות על פניו, בן עמי מספר על החוויה הכואבת שהותירה אותו חסר אונים ומבולבל.

 

תגובת הכיתה: איך מתמודדים חבריה לכיתה של בת אל?

בעקבות פטירתה הטרגית של בת אל, חבריה לכיתה בגבעת שמואל מתמודדים עם תחושת אובדן ואבל עמוקים. הכיתה התוססת והתוססת של פעם מרגישה כעת קודרת ומאופקת, שכן היעדרותו של חברם היקר מכביד על ליבם.

הסטודנטים, שיצרו קשרים הדוקים עם בת אל, מתקשים להשלים עם עזיבתה הפתאומית. רבים מהם מתקשים להתרכז בלימודים, כאשר מחשבותיהם נסחפות ללא הרף לעבר זיכרונות של חברם לכיתה האהוב. הצחוק והשמחה שמילאו פעם את הכיתה התחלפו בדמעות ובתחושת עצב עמוקה.

מורים ויועצי בית ספר פעלו ללא לאות כדי לספק תמיכה רגשית לחברי כיתתה של בת אל בתקופה מאתגרת זו. מפגשי טיפול קבוצתי וייעוץ אחד על אחד הוצעו כדי לעזור לתלמידים לעבד את אבלם ולמצוא דרכים להתמודד עם רגשותיהם המציפים.

חלק מהתלמידים מצאו נחמה בשיתוף הזיכרונות הטובים ביותר שלהם מבת אל, ויצרו מרחב שבו הם יכולים להיזכר ברגעים המשמחים שחלקו יחד. אחרים פנו לאמנות ולכתיבה כצורת ביטוי, ושופכים את רגשותיהם על הנייר כדרך לכבד את זכרה של בת אל.

השפעת אובדנה של בת אל חורגת מעבר לכותלי הכיתה, שכן היעדרה מורגש עמוקות בכל קהילת בית הספר. מורים ואנשי צוות עובדים יחד כדי ליצור סביבה תומכת המטפחת ריפוי ומספקת את המשאבים הדרושים לתלמידים כדי לנווט את אבלם.

האם נעשה מספיק כדי לפקח על בריאות התלמידים?

מותה הטרגי של בת אל עורר חששות לגבי רמת המעקב והתמיכה בבריאות התלמידים בבתי הספר. רבים שואלים האם נעשה מספיק כדי לזהות ולטפל בבעיות בריאות פוטנציאליות בקרב תלמידים.

הורים וחברי הקהילה קוראים להגברת הערנות ולבדיקות בריאות קבועות כדי להבטיח שהתלמידים יקבלו את הטיפול והתשומת לב הדרושים. לטענתם, בדיקות והערכות שגרתיות יכולות לסייע באיתור מצבים בריאותיים בסיסיים בשלב מוקדם, ולמנוע תקריות טרגיות כמו זו שגבתה את חייה של בת אל.

בתגובה לחששות אלה, רשויות החינוך בוחנות את הפרוטוקולים שלהן ושוקלות צעדים נוספים לניטור בריאות התלמידים. זה כולל בחינת שותפויות עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות כדי לספק בדיקות בריאות והקרנות קבועות במסגרת בית הספר.

עם זאת, יש הטוענים שמעקב אחר בריאות התלמידים אינו באחריות בתי הספר בלבד. הם מאמינים שהורים ואפוטרופוסים צריכים למלא תפקיד פעיל במעקב אחר בריאות ילדיהם ובהבטחה שהם מקבלים טיפול רפואי מתאים.

אף על פי כן, ישנה הסכמה גוברת כי לבתי ספר צריכים להיות מערכות לזיהוי תלמידים שעשויים לדרוש תמיכה נוספת. זה כולל בדיקות לבריאות הנפש ומשאבים לתלמידים הנאבקים ברווחה רגשית.

"היא הייתה יותר מסתם תלמידה בשבילי": המחיר האישי של אובדנה של בת אל

האובדן ההרסני של בת אל הותיר השפעה עמוקה על המורה שלה, בועז בן עמי. כשהוא מספר על האירועים עם דמעות בעיניו, מתברר שלבת אל הייתה מקום מיוחד בלבו. "היא הייתה יותר מסתם תלמידה בשבילי", הוא אומר, קולו מתמלא בייסורים.

בן עמי מתאר את בת אל כתלמידה מבריקה ומוכשרת, תמיד להוטה ללמוד ולהשתתף בשיעור. הוא נזכר בחיבה בהתלהבות שלה ובאין ספור השעות שהם בילו בדיון בנושאים שונים מעבר לתכנית הלימודים. האינטליגנציה והסקרנות של בת אל הציתו את התשוקה להוראה בתוך בן עמי, והפכו כל רגע לבילוי איתה לשמחה.

אבל עכשיו, הכיתה שפעם הייתה מלאה בצחוקה ובאנרגיה של בת אל מרגישה ריקה ולא שלמה. בן עמי מודה שהוא נאבק להשלים עם האובדן, מתמודד עם תערובת של אבל, אשמה ותחושת חוסר אונים. הוא תוהה אם היה משהו נוסף שהוא יכול היה לעשות כדי למנוע את הטרגדיה הזו.

היעדרותה של בת אל מותירה חלל בל יימחה, לא רק בחייה של בן עמי אלא גם בחיי חבריה לכיתה וכל קהילת בית הספר. נוכחותה התוססת מתגעגעת עמוקות, והיעדרה משמש תזכורת כואבת לשבריריות החיים.

המחיר האישי של אובדנה של בת אל חורג מעבר לכותלי הכיתה. בן עמי משתף שאיבד קשר אהוב, חונכות שפרח ועתיד מזהיר שנקטע. הוא נשבע לכבד את זכרה של בת אל על ידי תמיכה בשיפור הניטור והתמיכה בבריאות התלמידים במערכת החינוך, נחוש למנוע אובדן קורע לב דומים בעתיד.

דעיכת בת אל:

תאריך תסמינים יחס השפעה על חברים לכיתה
20/08/2020 חום, עייפות ושיעול אנטיביוטיקה, מנוחה ונוזלים היעדרותה של בת אל גרמה למצוקה רגשית
25/08/2020 שיעול וקשיי נשימה טיפולי משאף ונבולייזר שנקבעו דאגה ודאגה בקרב עמיתים
30/08/2020 קוצר נשימה וכאבים בחזה טיפול בחמצן, טיפולי נבולייזר ותרופות נגד כאבים צער ועצב בקרב בני גילם
05/09/2020 אי ספיקת נשימה ואי ספיקת איברים טיפול נמרץ ותמיכה בחיים הלם וחוסר אמון בקרב עמיתים

הספירה הכואבת של בן עמי מדגישה את הצורך הדחוף בגילוי מוקדם והתערבות בנושאי בריאות בקרב תלמידים. הניסיון שלו מדגיש את הנטל הרגשי המוטל על מורים שלעתים קרובות מוצאים את עצמם בחזית המשברים הללו. סיפורה הטרגי של בת אל משמש תזכורת חדה לכך שתפקידי המורים חורגים מעבר לחינוך, ולעתים קרובות משמשים כקו ראשון לתמיכה בתלמידיהם.